Royal Raymond Rife

 

Pencipta dan sumbangannya yang tidak ternilai dalam pengimejan dan mikroskopi perubatan. Royal Raymond Rife memberikan sumbangan yang tidak ternilai untuk mikroskop perubatan. Sebagai saintis, penemu, dan jurutera, terutama dalam mikroskopi pencitraan dan perubatan, Royal Raymond Rife adalah seorang yang genius. Dia adalah optik perubatan seperti apa Nikola Tesla untuk fizik. Pada tahun 1913, hartawan industri Henry Timken dari Timken Roller Bearing Company di Canton, Ohio, meminta bantuan Rife untuk menyelesaikan masalah pembuatan. Penyelesaiannya adalah mesin pengimbas yang dapat menilai kualiti keluli yang digunakan dalam galas roller syarikat sebelum memasuki pengeluaran. Pengimbas meningkatkan kualiti produk syarikat dan menyederhanakan pengeluaran sehingga tahap yang sangat gembira oleh Timken. Ketika dia mengetahui bahawa hasrat Rife adalah pengimejan perubatan, Timken memberinya sokongan kewangan sepenuhnya dan membuatnya di ladang keluarga di San Diego untuk membuat makmal peribadinya. Tidak ada perbelanjaan yang terlalu besar dan tidak ada yang ditahan.

Karya Rife sebelumnya mendorongnya untuk mempercayai bahawa mikroorganisma (bakteria, virus, dan parasit) adalah akar dari semua penyakit. Untuk membuktikan teorinya, dia harus melihat patogen ini dalam keadaan hidup semasa eksperimennya, beberapa di antaranya sangat kecil, terutama virus, sehingga tidak ada peralatan pencitraan yang hampir dapat melihatnya. Itu bukan halangan bagi Rife. Sebagai seorang jurutera mekanik dan ahli mikroskopi, dia membangun mikroskop yang dapat memperbesar 60.000 kali, dan pembesaran yang unggul disamakan dengan ketetapannya. Mikroorganisma yang dilihat Rife sangat kecil sehingga atom dalam noda kimia yang biasanya digunakan untuk mendedahkan mikroorganisma akan mengaburkannya. Sebaliknya mikroskop Rife menggunakan cahaya monokromatik yang menyebabkan organisma menjadi pendarfluor. Rife dapat mengenal pasti virus yang dia amati dengan warna yang dibiaskan.

Beberapa tahun kemudian pada tahun 1944, kedua-dua Jurnal Institut Franklin untuk Seni Ilmiah dan Mekanikal dan The Smithsonian memaparkan Rife Universal Mikroskop di samping mikroskop elektron yang baru dibuat dalam artikel mengenai teknologi baru dalam bidang optik. Dalam artikel The Smithsonian berjudul "The New Microscopes," tiga mikrograf dari Rife Universal Microscope dicetak. Resolusi gambar tersebut tidak dapat ditandingi oleh teknologi yang ada, termasuk mikroskop elektron. Sebenarnya mereka masih tidak dapat ditandingi walaupun dengan teknologi masa kini. Terlebih lagi, gambar tersebut diambil sepuluh tahun sebelumnya oleh Rife pada tahun 1934.

Rife mendapati bahawa gelombang elektromagnetik sederhana tidak cukup untuk memusnahkan mikroorganisma. Sebaliknya dia mendapati gelombang frekuensi radio mudah diterima oleh badan jika dipancarkan oleh gas di dalam tiub kaca.

Ciri lain yang luar biasa dari Rife Universal Microscope adalah bahawa virus dapat dilihat dalam keadaan langsung, seperti filem, sedangkan mikroskop elektron hanya dapat melihat virus dalam gambar pegun, atau seperti foto. Semasa mengkaji mana-mana organisma, memerhatikan bagaimana ia bergerak dan berkelakuan dalam masa nyata memberikan maklumat yang jauh lebih berharga daripada melihatnya sebagai imej statik. Selama 20 tahun, Rife akan membina lima mikroskopnya, beberapa yang diminta oleh saintis penyelidikan paling berprestij di dunia. Rife Universal Mikroskop membuat perubahan paradigma dalam penyelidikan patologi dan mikrobiologi kerana banyak yang boleh dilakukan oleh alatnya masih dianggap mustahil hari ini. Tetapi perubahan terbesar masih belum berlaku.

Mengetahui semua getaran pada frekuensi tersendiri, Rife percaya bahawa jika dia dapat mengetahui frekuensi getaran di mana mikroorganisma penyebab penyakit bergetar, maka dia dapat mengebom mereka dengan frekuensi itu sehingga mereka bergetar begitu keras sehingga mereka meletup, sama seperti penyanyi opera yang sesuai dengan kekerapan gelas anggur dengan suaranya dan menghancurkannya. Rife mendapati bahawa gelombang elektromagnetik sederhana tidak cukup untuk memusnahkan mikroorganisma. Sebaliknya, dia mendapati gelombang frekuensi radio mudah diterima oleh badan jika dipancarkan oleh gas di dalam tiub kaca. Ini membolehkan gelombang frekuensi meresap jauh ke dalam badan dengan ketepatan seperti pisau bedah. Oleh kerana gelombang tepat disesuaikan dengan frekuensi mikroorganisma, hanya patogen yang terpengaruh, membiarkan jaringan di sekitarnya tidak terluka. Rife menganggap penyakit itu disembuhkan ketika dia dapat memusnahkan mikroorganisma sepuluh kali berturut-turut menggunakan apa yang disebutnya Mortal Oscillatory Rate (MOR). Rekodnya yang masih hidup menunjukkan bahawa dia menemui MOR untuk 24 mikroorganisma termasuk anthrax, kolera, tetanus, B. coli, influenza, meningitis tulang belakang, tuberkulosis, radang paru-paru, sifilis, gonorea, kusta, streptokokus, konjungtivitis, wabak bubonic, staphylococcus, difteria, dan tipus .